Články o radarech a antiradarech
Reklama
Oficiální zástupci výrobců pro ČR
Sponzor

Velký test antiradarů 2014

15. 12. 2014

Na internetu se dá najít spoustu testů, videí a článků. Často jsou výsledky a názory velmi rozdílné a my chceme vědět proč. Jsou testy pravé nebo naaranžované? Myslíme si, že obě možnosti jsou možné, a proto jsme se rozhodli zjistit, kde je pravda. Co je zapotřebí vědět. Na internetu jsme našli mnoho videí ukazujících „úžasnou“ detekci různých detektorů, přitom tato videa jsou často evidentně naprosto zfalšovaná. Zejména, pokud je měření rychlosti prováděno tzv. na odjezdu, kdy je policejní radar nasměrován ve směru jízdy (od měřeného vozidla pryč) a ne proti vozidlu a tím také proti antiradaru. V těchto situacích jsou totiž detekce výrazně horší, než když policie měří proti vozidlu. Vždy potřebujeme nějakou překážku ve směru jízdy, od které se radarové vlny odrazí, a tím získáme detekci. Tím může být jiný projíždějící automobil, svodidla nebo dopravní značka a podobně. Hlavní je, že část radarové vlny je přesměrována k nám (k našemu detektoru).

Proto jsou videa z testů v provozu, nebo za situace proměnných podmínek (pohybující se reflektující předměty) většinou irelevantní. To znamená, že stejný antiradar u stejného radaru bude jednou fungovat dobře a příště o poznání hůře. A ani pro dobře vycvičené oko není často možné odhadnout, jestli detekci lze opravdu připsat technice nebo ostatním faktorům.

Budeme tedy předpokládat,že nám výrobce chce ukázat, že jeho antiradar je lepší než všechny ostatní antiradary na trhu. Porovná svůj výrobek s opravdu ekvivalentním konkurentem, ale nikdy ve stejné dopravní situaci. Relativně lehce se tak dá natočit video, kde je jeden antiradar velmi dobrý a jiný je spíš horší než lepší.

Co potřebujeme k tomu, abychom mohli férově provést test?

multanova 6F Radarfallen Test Terén bez odrazů resp. s konstantními odrazy a opravdový radar – Multanova 6F. Objektivní test jsme se rozhodli provést na polní cestě, kde není žádný provoz, pouze stromy, louky a keře. Tudíž zde nejsou téměř žádné odrazy. Tím současně vytvoříme tzv. scénář Worst Case (nejhorší případ), který má prokázat pouze výkonnost antén antiradarů a porovnat je navzájem.

Poslední pomůckou k testu bude pravé mobilní měřící zařízení Multanova 6F – které se v Německu a v Rakousku v oblasti radarů stále ještě používá nejčastěji (tento radar je velice podobný radarům používaným v ČR). Náš test tedy může začít.

Multanova 6F Radar

Pro čtenáře je rozhodující vědět, že právě bez jakékoliv reflexe budou detekce sice konstantně srovnatelné, ale ve skutečném provozu je nutno počítat s mnohonásobně lepší detekcí. (Na toto téma je také video s cyklistou jako reflektorem, které ukazuje právě tuto účinnost odrazu).

Chtěli jsme co nejvíce využít příležitost testování s radarem a posbírat co nejvíce dat. Proto jsme testovali jak mobilní, tak i pevně namontované antiradary.


Multanova 6F: tímto radarem se měřilo.

Příklad: faktor dosahu díky odrazu jednoho cyklisty v otevřeném okolí.

  

Testované AntiRadary:

Mobilní antiradary od levných po drahé: Cobra XRS9770, Escort 8500 X50, Genevo One, Beltronics RX65i a také zbrusu nový Escort Passport Max v evropské verzi. U pevně namontovaných antén jsme testovali: Beltronics 975e, STiR+ M-Edition a Stinger DSI se Spectrum Analyzerem.

Co nás překvapilo hned na začátku bylo to, že mobilní antiradary za těmi pevně namontovanými vůbec nezaostávají. S výjimkou antiradaru Cobra. Ale o tom později.

Druhým poznatkem bylo, že existují antiradary se speciální funkcí k odfiltrování falešných poplachů z aut, která mají zabudované aktivní adaptivní tempomaty nebo asistenty sledování mrtvého úhlu (pracující na bázi radaru). Dále zde máme antiradary, které dokáží detekovat MultaRadar CD (momentálně velké téma v mnoha evropských zemích, například na Slovensku). Tyto antiradary sice dokáží detekovat MultaRadar CD, ale zapnutá detekce MultaRadaru ovlivní negativně detekci ostatních radarů, jako je naše Multanova 6F. Ve výsledku vykazují naše High-Tech antiradary sice méně falešných poplachů, nebo detekují nový MultaRadar CD, ale v určitých situacích je tak negativně ovlivněn čas varování před radarem. Podle vyjádření výrobců jsou momentálně důvodem tohoto jevu drobné chybičky aktuálního firmware, který má být neustále vylepšován. Tak na to jsme zvědaví J.

Závěr: Lze říci, že je možné doporučit všechny antiradary, které v testu při měření na odjezdu měly detekci na více než 50 metrů.

 

Výsledky měření:

V zásadě platí: pokud při scénáři Worst Case (nejhorší případ) dojde k detekci v testu nad 50 m, znamená to, že ve skutečném provozu budete mít detekci na vzdálenost cca. 150 - 500 m při měřeních zezadu, což je plně dostačující. U měření zepředu můžeme počítat s detekcí na vzdálenost 300 – 800 m.

Zde jsou výsledky měření v přehledu. (Zaokrouhlený průměr vždy ze 3 měřených jízd)

Dosah - mobilní antiradary:

  1. Beltronics RX65i – (90 m)
  2. Genevo One – (85 m)
  3. Escort 8500 X50 – (80 m)
  4. Escort Passport Max – (60 m)
  5. Cobra XRS9770 – (0 m)

Dosah - pevně namontované radary:

  1. Beltronics STIR+/STIR+M & 975e s Antenna Boosterem (zesilovač) - (110 m)
  2. Beltronics 975e (90 m)
  3. Beltronics STiR+/ STiR M-Edition (75 m)
  4. Stinger DSI se Spectrum Analyzerem (60 m)
 

Celkové hodnocení a závěr pro mobilní antiradary:

1. místo: Vítězem testu je opět Genevo One.Jeho dosah je s přehledem dostatečný. Genevo One má v sobě navíc GPS a proto je jasně nejlepším mobilním antiradarem i v poměru cena/výkon. UPDATE 2015: Aktuálně je na trhu kromě Genevo One také vylepšená verze S s inovovanou anténou, která má být o cca 25% - 30% lepší a dovoluje více možností nastavení.

2. místo: Připadá antiradaru Escort Max.Je to funkčnostně nejpokročilejší , má ale ještě pár slabin, týkajících se kvality a vyrovnanosti detekce. I cena je poměrně vysoká, více než 20 000,-Kč a bohužel oproti předchůdci 9500ix postrádáme vlastnost „Stealth“. Tato vlastnost zamezuje lokalizaci detektoru, to je vlastnost, kdy nelze detektor najít pomocí tzv. detektoru detektorů, který se používá např. ve Švýcarsku. Kdyby to Escort MAX mohl dohnat lepším firmwarem, stačilo by to na vítězství. Proto nechme Escort Max stranou a testujeme dál.

3. místo: Získává Beltronics RX65i.Maximální detekční dosah. Chybějící GPS a relativně vysoká cena ho stála vítězství.

4. místo: Escort 8500 X50i.Dobrý a relativně levný. Bez GPS. Zasloužené 4. místo

místo: Cobra XRS9770. Tady radši na detekci radarů úplně zapomeňte / zbytečná technika.

 

Celkové hodnocení a závěr pro pevně namontované antiradary:

Tady je těžké hodnotit férově, aniž by se člověk dotkl výrobce. Detektory jsou tak různorodé, jako potřeby a přání zákazníků.

1.& 2. místo: dělí se o ně Beltronics STiR+ a Beltronics 975e rovným dílem.

Beltronics 975e: Kvalita zpracování je špičková, detekce velmi dobré a poměr cena/výkon nepřekonatelný. U některých vozidel ale může dojít k omezení kvůli rušení signálu z aktivních tempomatů atd., což pak může vyvolat falešné poplachy. V tomto případě je lepší sáhnout po STIR+; STIR+ M Edition. Problémem může být také abscence GPS modulu s databází pevných radarů.

TIP: Se zesilovačem signálu (Antenna Booster) dohání 975e detekcemi dokonce výrazně dražší anténu STiR+. Je možné ho koupit za 3 895,-Kč a skvěle se vyplatí především při měřeních zezadu.

3. Beltronics STi-R+ M-Edition je schopný detekovat Multaradar CD. To umí jako jediný pevný antiradar v testu. O něcohůř je na tom cena a detekce ostatních radarů. Technologie Stealth (neviditelný detektorem radarových detektorů) a schopnost vyfiltrovat aktivní adaptivní tempomaty atd. vytváří z této antény perfektní všestranné zařízení také pro problémové země, jako Švýcarsko nebo Slovensko.

4. místo: Stinger DSI nabízí podobné přednosti ve filtraci signálu a potlačení falešných poplachů jako antény Beltronics Stir+/STiR+ M Edition, ale bez detekce Multaradaru CD. Detekce na ostatní radary jsou opravdu špatné. Proto skončil na posledním místě. Zajímavé by bylo porovnání s novou verzí Stinger VIP. Toto zařízení jsme ale bohužel neměli k dispozici. Možná ho seženeme do příštího testu.

Na téma kompletní systémy: Hodně se ví o různorodosti metod měření. Kromě radarové techniky jsou zde laserová měření jako druhá nejpoužívanější metoda měření. Samotné detekce laserového měřiče rychlosti zpravidla nestačí, protože měření trvá méně než jendu vteřinu.

Řešením jsou pak tzv. kompletní systémy. Momentálně existují v ČR dva poskytovatelé systému, kteří sjednocují funkce radaru, GPS a obranu před laserem v jednom. Jsou to antiradary Protector a Stinger.

Kdo tedy hledá pokud možno flexibilní a úplný systém kompletní ochrany s integrovanou obranou proti laseru a GPS, měl by si blíže prohlédnout zařízení Protector (využívá radarovou anténu Beltronics Sti-R+ M Edition. Zákazník si může velmi dobře nakonfigurovat kompletní systém podle vlastních preferencí, který je navíc neviditelný a ovládá se jen jedním tlačítkem.

Těšíme se na vaše podněty, přání nebo zdravou kritiku. Budeme rádi, když nám napíšete, jaké antiradary máme testovat příště.

AntiRadary-Recenze.CZ